سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به کسى که در محضر او أستغفر اللّه گفت ، فرمود : ] مادر بر تو بباید گریست مى‏دانى استغفار چیست ؟ استغفار درجت بلند رتبگان است و شش معنى براى آن است : نخست پشیمانى بر آنچه گذشت ، و دوم عزم بر ترک بازگشت ، و سوم آن که حقوق مردم را به آنان بپردازى چنانکه خدا را پاک دیدار کنى و خود را از گناه تهى سازى ، و چهارم اینکه حقّ هر واجبى را که ضایع ساخته‏اى ادا سازى و پنجم اینکه گوشتى را که از حرام روییده است ، با اندوهها آب کنى چندانکه پوست به استخوان چسبد و میان آن دو گوشتى تازه روید ، و ششم آن که درد طاعت را به تن بچشانى ، چنانکه شیرینى معصیت را بدان چشاندى آنگاه أستغفر اللّه گفتن توانى . [نهج البلاغه]

رنگین کمان

در حالی که میانگین سن افراد سیگاری دردو دهه گذشته بین ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬سال برآورد شده است، تحقیقات جدید از سیر نزولی استعمال دخانیات به سنین ‪ ۱۵‬و ‪ ۱۶‬سال خبر می‌دهد.

تحقیقات وزارت بهداشت در دهه اخیر نشان می‌دهد که ‪ ۶۶‬درصد از افراد سیگاری بین سنین ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۴‬سالگی کشیدن سیگار را آغاز کرده‌اند.

بر اساس این تحقیقات در دو سال اخیر ‪ ۷۸‬سیگاریها، برای نخستین بار سیگار کشیدن را در این گروه سنی تجربه کرده‌اند.

جمعی از کارشناسان ایلامی معتقدند:بیشتر نوجوانان بخصوص پسرها از الگوی خود یعنی پدر، برادر بزرگتر و دوستان خود سیگار کشیدن را می‌آموزند.

به گفته این کارشناسان نوجوانان در ذهن خود الگویی مانند شخصیت محبوبی یک هنرمند تقلید و از این رفتار او تاسی می‌گیرد.

یکی از این کارشناسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هرچند که این عوامل در شروع مصرف سیگار می‌تواند نقش داشته باشد، اما دلیل تداوم آن نیست.

"دیانا کریمی" افزود: علاوه بر تقلید، در برخی موارد نوجوان کنجکاو است بداند سیگار چیست.

وی اضافه کرد: نوجوانان در ابتدا استعمال سیگار را رفتاری بزرگ منشانه می‌داند ضمن اینکه یک نوع گستاخی و جسارت در این رفتار می‌بیند که برای او به نوعی عبور از دنیای کودکانه است.

وی در تشریح گرایش جوانان و نوجوانان به سیگار خاطرنشان کرد: همنشینی با دوستان سیگاری و تعارف و توصیه از سوی آنان و یا حتی تفنن و سرگرمی از دیگر عواملی است که افراد کم سن وسال را گرفتار سیگار می‌کند.

وی، بر شناخت علتهای تداوم مصرف سیگار تاکید کرد و ادامه داد: با شناخت این علتها می‌توان پیشگیری از این پدیده را بررسی کرد.

وی یادآور شد: بر اساس تحقیقات و نظرسنجی‌های بعمل آمده، ایجاد انرژی در فرد سیگاری از عوامل تداوم مصرف سیگار در افراد سیگاری شناخته شده است.

وی بیان کرد: نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که فعالیتهای ذهنی بیشتری نظیر فعالیتهای رایانه‌ای، نویسندگی و ... دارند بیشتر با این انگیزه سیگار می‌کشند.

کریمی گفت: از دیگر عواملی که در این نظرسنجیها مشهود است عادت بر عوامل فیزیکی سیگار است که بیشتر بین جوانان شایع است.

وی افزود: این افراد معمولا جلوی آینه سیگار می‌کشند، دود سیگار را از بینی خود بیرون می‌دهند، با دهان دود را حلقه حلقه می‌سازند و همچنین مدام سیگار و فندک خود را این دست به آن دست می‌کنند.

یکی دیگر از این کارشناسان گفت: برخی افراد سیگار می‌کشند چون سیگار کشیدن را دوست دارند، هرچند که در روز ‪ ۲‬الی ‪ ۳‬نخ سیگار بیشتر نمی‌کشند، اما از این دقایق سیگار کشیدن لذت می‌برند.

"آیت احمدی" افزود: در مقابل برخی افراد بدون هیچ دلیل و عادتی سیگار می‌کشند در واقع خود دلیل سیگار کشیدنشان را نمی‌دانند اما در یک ساعت بخصوص، مکانی خاص و یا در حالتهایی چون خشم، خستگی و شادی عادت به کشیدن سیگار دارند، این افراد نیز در روز چند مرتبه بیشتر سیگار نمی‌کشند.

وی اظهار داشت: در مقابل این افراد سیگاری، گروهی از افراد به کشیدن سیگار اعتیاد دارند و اگر چند ساعت سیگار نکشند سیستم عصبیشان بهم می‌خورد، سیگارکشیدن دراین افراد ایجاد آرامش می‌کند.

وی، معتقد است که این علت بیشتر بین جوانان پرتحرک شایع است و نیکوتین موجود در سیگار فرد را تا حدودی کنترل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد معمولا هنگام پک زدن به سیگار، چشمان خود را می‌بندند و پک اول را محکم و عمیق می‌زنند و تا چند لحظه دود را در ریه خود نگه‌می‌دارند و بعد بیرون می‌دهند.

وی تصریح کرد: با شناخت علت مصرف سیگار، ارائه راهکارهای مناسب برای پیشگیری این عنصر مخرب، آسان می‌شود.

وی، هر گونه ارتباط بین کشیدن سیگار و فعالیتهای شغلی را رد و تاکید کرد که انگیزه سیگار کشیدن ابتدا با یک الگو ایجاد می‌شود و بعد تداوم می‌یابد.

احمدی گفت: بهترین زمان برای ترک سیگار وقتی است که فرد آماده برای ترک باشد.

به گفته وی افرادی را که آماده و یا مطمئن به ترک نیستند، تنها باید از زیانهای سیگار آگاه کرد.

بر اساس آمار موجود سرانه مصرف سیگار در استان ایلام ‪ ۱/۷‬نخ سیگار برای هر فرد است.ک/‪۴‬




محمد ارباب ::: پنج شنبه 86/2/27::: ساعت 6:33 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :6435
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<